کلید کاهش وزن

 بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیق اخیر 2 وعده ی غذایی بزرگ و حذف وعده ی شام در کاهش وزن سریعتر عمل می کند.

شما احتمالاً از تأثیر استراتژی افزایش تعداد وعده های غذایی و کوچکتر کردن سایز هر وعده در کاهش میزان گرسنگی و افزایش سرعت متابولیسم به منظور کاهش وزن آگاه هستید  اما براساس تحقیق جدید این استراتژی رژیم غذایی می تواند تغییر کند.

 محققین درکنفرانس عملی انجمن دیابت آمریکا که هفته ی گذشته درشیگاکو برگزار شد، اعلام نمودند که خوردن  دو وعده ی غذایی بزرگ در صبحانه و نهار و صرفنظر از وعده ی شام می تواند تأثیر  بیشتری درکاهش وزن نسبت به خوردن 6 وعده ی غذایی کوچکتر درطول روز داشته باشد.

به گفته ی دکتر Hana Kahleova: مطالعات آزمایشگاهی وکلینیکی قویاً از تأثیر مثبت روزه داری متناوب حمایت می کند.

 در این تحقیق دانشمندان از جمهوری چک به بررسی 54 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 در طی 24 هفته پرداختند. شرکت کنندگان دردو گروه جداگانه بصورت تصادفی دسته بندی شدند. هر دو گروه تحت رژیم غذایی بودند که در آن روزانه 500 کالری کمتر انرژی دریافت می کردند این رژیم حاوی 50 تا 55 درصد کربوهیدرات، 20 تا 25 درصد پروتئین و کمتر از 30 درصد چربی بود.

برای 12 هفته اول، یک گروه هرسه وعده ی صبحانه ، نهار و شام را در برنامه ی غذایی خود داشتند و علاوه بر این  3 میان وعده ی کوچک نیز به این افراد داده شد. برنامه ی گروه دیگر یک صبحانه ی بزرگ بین  ساعت 6 تا 10 صبح و یک نهار مفصل بین ساعت 12 تا 4 بعد الظهر بود. این برنامه ی غذایی برای هر دو گروه در 12 هفته ی دوم بطور معکوس اجرا گردید. محققین از بیماران  خواستند که عادات ورزشی خود را در طی این برنامه تغییر ندهند.

بعد از بررسی نتایج ، در هر دو گروه کاهش وزن و کاهش مقدار چربی درکبد گزارش گردید اما در گروهی که تنها  دو وعده ی غذای اصلی بزرگ در هر دوره ی 12 هفته ای می خوردند میزان  کاهش وزن و چربی کبد بیشتر بود. این نوع برنامه ی غذایی (خوردن تنها دو وعده ی غذایی بزرگ)موجب کاهش بیشتر مقدار قند خون می شود. این بدان معنی است که انسولین تولید شده در بدن بصورت موثرتری کار می کند. به نظر نمی رسد که زمان بندی و تعداد دفعات خوردن غذا بروی عملکرد سلولهای بتا و مقدار تولید انسولین یا بروی سرعت پاکسازی متابولیکی گلوکز (برای مثال سرعت بدن برای پروسینگ قند و پاک شدن خون از قند) تأثیر داشته باشد.

 به گفته ی متخصص تناسب اندام Melina Jampolis: این موضوع بسیار جالب توجه است  اما اولین چیزی که به آن فکر می کنم این است که واقعاً نمی توان به مردم گفت که هر شب  شام نخورند.

 Jampolisهمچنین می گوید: بنظر می رسد کنترل مقدار کالری در گروهی که 6 وعده غذا در  طول روز می خورند، کار آسانی نیست حتی اگر محققین اطمینان کافی درمورد میزان مصرف غذا در هر دو گروه به مقدار کالری یکسان را داشته باشند.

از طرف دیگر به علت کوچک بودن ابعاد این تحقیق،  Jampolisمعتقد است که هنوز با تحقیقاتی که از خوردن یک وعده ی سبک در انتهای روز حمایت میکنند موافق است.

او می افزاید: بسیاری از ما مقدار زیادی از کالری روزانه ی خود را به وعده ی شام اختصاص  میدهیم در حالیکه میزان فعالیت بدنی بسیار کمی داریم عدم فعالیت و کاهش حساسیت به انسولین دو مشکل اصلی درمورد خطر ابتلا به دیابت است. تحقیقات اخیر 15 دقیقه پیاده روی بعد از صرف شام را برای کاهش خطرابتلا به دیابت پیشنهاد می دهد. نخوردن غذا درفاصله نهار تا صبحانه نیز چنین اثری را خواهد داشت.

منبع : www.kvia.com